Zo voorkom je veel voorkomende Microsoft 365 problemen!
Bijgewerkt op: 14 dec. 2021
Problemen met SharePoint zoals een langzaam werkende Microsoft365 omgeving zijn ontzettend frustrerend. Deze problemen hebben niet alleen directe gevolgen voor de adoptie van het platform, maar hebben op langere termijn ook een negatief effect op de motivatie van werknemers. Dit is natuurlijk iets wat je liever voorkomt dan verhelpt. Maar wat gaat er eigenlijk mis waardoor jij SharePoint problemen ervaart? Overstappen naar de Cloud
Veel organisaties nemen de beslissing om van een traditionele classic fileshare omgeving over te stappen naar een Cloud Service zoals SharePoint. In theorie is dit volgens Like-IT ook een zeer slimme beslissing, mits je het goed doet. Hier gaat het dan ook vaak mis. Vaak zien we dat de overstap goed wordt gemaakt, maar de inrichting van de nieuwe technologie niet juist wordt neergezet. De afgelopen jaren hebben we meerdere van dit soort gevallen gezien. Situaties waarin de technologie aanwezig is, maar de juiste inrichting niet. Dit zorgt vervolgens voor een hoop onnodige problemen.
Problemen met SharePoint
Problemen met SharePoint lopen heel erg uiteen. Veel voorkomende problemen die wij vaak terugzien zijn:
Gebrek aan overzicht van in de digitale werkplek zoals de bibliotheken, sites en subsites.
Rechten staan niet goed geconfigureerd waardoor toegang niet correct is ingeregeld.
Gebruikers zijn veel tijd kwijt met het zoeken naar de juiste informatie.
Oude en ongebruikte content neemt een groot gedeelte van de omgeving in beslag.
Het veilig delen van bestanden met derden die geen toegang horen te hebben tot deze informatie is lastig.
Niet kunnen voldoen aan AVG / GDPR wetgeving door een gebrek aan inzicht.
Wie verantwoordelijk is voor de content.
Inzicht in document versies.
Zoals hierboven al eerder is vernoemd zijn dit problemen die we bij meerdere klanten zijn tegengekomen. Er is natuurlijk nog een heel scala met klachten die ook passen bij een verkeerd ingerichte SharePoint 365 omgeving. Je denkt nu misschien wel “deze problemen zijn toch helemaal niet allemaal performance issues?”. Dit zie je goed, maar de problemen kunnen er echter wel voor een negatief effect op de prestaties van jouw omgeving.
En nu?
De grootste oorzaak van al deze problemen is het verkeerd inrichten van de nieuwe technologie en het gebruiken van deze technologie op de oude vertrouwde manier waaraan de organisatie gewend was. Dit is niet wat je voor jouw organisatie wilt en daarom raden we je ook aan dit te voorkomen. Hoe je dat het beste kunt doen is simpel. Kies een SharePoint systeem uit wat compleet geautomatiseerd is waardoor het eenvoudig in gebruik is. Wanneer de basis van je nieuwe omgeving staat als een huis, kan er niet meer zo veel verkeerd gaan in de toekomst. Kies daarom voor eenvoud, structuur en veiligheid. Een systeem wat dit biedt, is Daily Drive.
Klik hier voor een Daily Drive demo
Daily Drive is een SaaS-oplossing waardoor het gebruik van Microsoft 365, SharePoint en Teams enorm eenvoudig wordt gemaakt. Met deze veilige online werkomgeving is samenwerken nog nooit zo efficiënt geweest. Door de overzichtelijke structuur van Daily Drive is het eenvoudig om orde te scheppen in je documenten en kun je alles veilig opslaan en archiveren. Door deze Cloud oplossing hoef jij je dus nooit meer af te vragen waar je je documenten moet opslaan. Daily Drive is net zo makkelijk in gebruik als in onderhoud. Over updates van de software hoef jij je namelijk nooit meer zorgen te maken. Dat regelen wij. Verder kun je met één druk op de knop zelf nieuwe sites aanmaken. Hierdoor heb je geen helpdesk meer nodig en bespaar je veel tijd en geld.
Daily Drive
Onze software Daily Drive wordt in drie varianten aangeboden. Daily Drive Basic, Premium en Excellent. Elke variant heeft een unieke samenstelling van functionaliteiten en mogelijkheden. Natuurlijk is het altijd mogelijk om van pakket te switchen. Met het basispakket zit je daarom altijd goed en is het indien mogelijk eenvoudig en veilig om te switchen en uit te breiden naar een ander pakket. Hieronder vind je een duidelijk overzicht van de overeenkomsten en verschillen tussen de drie varianten van Daily Drive.
Daily Drive Basic
Het basispakket bestaat uit een Dashboard met een (social) Intranet en een document management systeem (DMS) wat geschikt is voor verschillende afdelingen en processen. Binnen het dasboard zijn er mogelijkheden voor klant specifieke opties. Dit houdt in dat het naar wens in te delen is. Voor dit project is er een eenmalige investering nodig van slechts 1500,- euro ongeacht het aantal gebruikers je wenst toe te voegen. De overstap naar Daily Drive is eenvoudig, gestructureerd en veilig. Met ons basis pakket zorg jij ervoor dat er efficiënter gewerkt kan worden binnen jouw organisatie.
Daily Drive Premium
Het uitgebreide Premium pakket is uitsluitend als SaaS af te nemen. Dit SaaS-contract bedraagt 495,- euro per maand. Het Premium pakket is tot 99 users en gebaseerd op een vast bedrag. Natuurlijk is het mogelijk het aantal users uit te breiden. Voor elke extra user wordt 2,50 euro bekostigd. Binnen het Premium pakket is het mogelijk om klant specifieke modules in te richten. Heb je jaarlijks vier software updates, die wij automatisch voor je doorvoeren zodat jij er geen last van en omkijken naar hebt. Met het Premium pakket kun je gemakkelijk en gratis gebruik maken van technisch support met betrekking op het product Daily Drive. Dit bespaart overige kosten. Natuurlijk is ook het Premium pakket uit te breiden en maandelijks opzegbaar.
Daily Drive Excellent
Het Excellent pakket is het meest inclusieve pakket en uitsluitend als SaaS af te nemen. Dit SaaS- contract bedraagt 995,- euro per maand. Het Excellent pakket is tot 99 users en gebaseerd op een vast bedrag. Natuurlijk is het mogelijk het aantal users uit te breiden. Voor elke extra user wordt 3,50 euro bekostigd. Binnen het Excellent pakket is het mogelijk om klant specifieke modules in te richten. Heb je jaarlijks vier software updates, die wij automatisch voor je doorvoeren zodat jij er geen last van en omkijken naar hebt. Met het Excellent pakket kun je gemakkelijk en gratis gebruik maken van technische support voor jouw nieuwe Daily Drive. Ook heb je met het Excellent pakket gratis toegang tot onze Support-desk, dit bespaart overige kosten. Als laatst heb je met het Excellent pakket ook direct toegang tot de DailyApps. Het Excellent is het meest complete pakket van Daily Drive en is maandelijks opzegbaar.
Ben je geïnteresseerd in Daily Drive of heb je vragen over de verschillende pakketen? Klik dan hier voor het contact formulier. Wil je meer weten en een demo inplannen klik dan hier om een afspraak te maken. Wij van Like-IT zijn er van overtuigd dat werken eenvoudiger, gestructureerder en veiliger wordt met Daily Drive.