Zoeken

Hoe verbeter je je samenwerkingen drastisch binnen de digitale werkplek?

De digitale werkplek is dé plek voor effectieve samenwerkingen, mits dit op de juiste manier wordt ingezet. Vraag je je af hoe? Lees dan snel verder.


Documenten, projecten en klanten. Zaken die je makkelijk kunt organiseren binnen de digitale werkplek met de juiste Microsoft 365 specialist. Soms moet je deze zaken samen met anderen oppakken, dit gaat uiteraard heel makkelijk binnen de DailyDrive. Toch kan het soms voorkomen dat je tegen wat problemen aan loopt tijdens deze samenwerkingen. Een van deze problemen gaan we vandaag toelichten, zo gaan we in op het belang van goede samenwerkingen voor een succesvol project én hoe je dit kunt realiseren. Teams die leven voor samenwerkingen zijn namelijk in staat om door verschillende problemen heen te navigeren en in synchronisatie te zijn met onverwachtse problemen voor elk project.


Laten we beginnen bij waarom goede samenwerkingen zo belangrijk zijn voor een succesvol project. Bij het uitvoeren van een project, heb je te maken met verschillende vraagstukken. Bepaalde vraagstukken kun je ook alleen beantwoorden als je over een bepaalde expertise beschikt en de verschillende expertises binnen de organisatie kunt laten samenwerken.


Wat zijn nou signalen die belemmeringen in samenwerkingen tentoonstellen?

Om te beginnen, het hebben van teveel muren in een project. Soms hebben teamleden een lastige tijd om werkplekken te verenigen, waar sommige leden op afstand, verschillende afdelingen of verschillende gebouwen werken, vooral als samenwerken niet in hun bloed zit.


Dan heb je ook nog scenario’s voor groepen zonder fysieke belemmeringen. Deze groepen communiceren nauwelijks met elkaar of met andere delen van de organisatie, maar beschikken vaak wel over informatie die handig zou kunnen zijn voor diverse teamleden. Het breken van geïsoleerd werken is een belangrijke stap richting het bouwen van een samenwerkende digitale werkomgeving.


Sommige organisaties hebben gepleit voor een compleet open werkomgeving om deze uitdaging te overwinnen, echter is het beste wat je kunt doen als organisatie, het idee van samenwerken inbrengen binnen de organisatie cultuur.


Een ander signaal is de ik mentaliteit. Er is namelijk een verschil tussen eenduidig zijn en jouw taken prioriteit te maken en deze energie te steken in het gezamenlijk doel als team. Elk team heeft doeners nodig, maar het hebben van teveel individuen binnen je team, maakt het moeilijker om project samenwerkingen succesvol uit te voeren.


Naast het hebben van teveel muren en de ik mentaliteit, werken competitieve doelen een project ook tegen. Deze ondersteunen namelijk de ik mentaliteit en het individu binnen een project. Als iemand binnen het team doelen heeft die in conflict zijn met de team doelstellingen, zal belangrijk werk natuurlijk niet op de radar staan. Zonder duidelijke, gezamenlijke objectieven, zal elk project de verkeerde richting opgaan. Dit is een duidelijk signaal dat het team niet in staat is voor een succesvolle project samenwerking.


Een signaal wat ook bijdraagt aan deze belemmering, is het hebben van teveel besluitnemers. Wanneer je teveel mensen hebt die de leiding hebben, ontstaat er chaos. Nadat een probleem in de rondte gaat, zal of het team ergens tegen aanlopen of zal iemand een snelle, niet doordachte beslissing moeten maken, die achteraf gezien beter niet gemaakt had kunnen worden.


Als dit een veel voorkomende praktijk is binnen jouw organisatie? Onderzoek dan naar het creëren van een formeel besluit vorming om samenwerkingen binnen je teams te verbeteren.


Nu we de signalen van belemmeringen voor een succesvol project goed in beeld hebben, kunnen we ons focussen op hoe we ervoor kunnen zorgen dat we samenwerkingen kunnen stimuleren binnen het team en dit begint bij het team zelf, dus de mensen die deel uitmaken van dit team.

Hoe vind je de juiste personen? Als je deel uitmaakt van een grote organisatie, kan het lastig worden om de juiste mensen te vinden.


Binnen de DailyDrive hebben wij als Microsoft 365 specialist een oplossing voor dit probleem bedacht, namelijk de people picker. Bekijk in de onderstaande video hoe je makkelijk de juiste personen kunt vinden voor je project, desondanks de verschillende afdelingen, locaties of gradaties.

Heb je vragen of wil je graag meer informatie ontvangen, wat betreft de people picker? Plan dan vrijblijvend een demo in met een van onze experts!


0 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven