Gen-Z heeft de behoefte om te werken met de cloud in plaats van achterhaalde technologie.
Bijgewerkt op: 8 dec. 2021
Al voor de pandemie, heerste er angst bij organisaties op de manier van werken. Senior leidinggevenden maakten zich zorgen dat de organisatie te sloom, vastgelopen en bureaucratisch was. Waar veel leiders bang voor waren, en wat de pandemie bevestig heeft, is dat deze bedrijven georganiseerd waren voor een wereld die verdwijnt. Een tijdperk van standaardisatie en voorspelbaarheid, die wordt overschreven door een tijdperk van vier grote trends: verhoogde verbinding, lagere transactie kosten, automatisering en een verschuivende demografie. En al zagen deze leidinggevenden deze toekomst niet bij hun eigen bedrijf, zagen ze het zeker wel aankomen bij de concurrent. In dit artikel gaan we in op de vier trends en hoe organisaties zich het best kunnen voorbereiden op de toekomst en de postpandemie-arbeidskrachten.
Verhoogde verbinding
Een verhoging van de interconnectiviteit zorgt voor vele voordelen. Zo zorg je ervoor dat je organisatie wendbaar en flexibel is om in te spelen op marktveranderingen en groeibehoeften. Ook gebruiken medewerkers een verhoogde connectiviteit om elkaar verder te helpen. Zo is iedereen sneller te vinden en kun je snel informatie met elkaar delen op een veilige manier.
Een verhoogde verbinding zorgt ook voor een vrije beweging van verschillende informatiebronnen die bestaande hiërarchieën omverwerpen. Zo heb je altijd en overal makkelijk toegang tot de informatie die je nodig hebt en die op basis van je SharePoint rechten bereikbaar voor je zijn. Zo voorkom je dat je constant om een bepaald document moet vragen en verhoog je je productiviteit.
Lagere transactie kosten
Een tweede gewenste trend is, verlaging van de transactiekosten. Veel organisaties kijken op tegen een SaaS beheerder door de uurtarieven of onduidelijkheid van hoeveel werk zo een migratie zal gaan kosten. De intreed grenzen zijn nu echter aan het verdampen net als de kosten om op te schalen. Waar je voorheen uren aan een ICT’er moest uitbesteden kun je nu simpelweg éénmalig fixen. Dit komt mede door de schaal waarin een document management systeem tegenwoordig gebruikt wordt en de nodige push door de pandemie. Dit komt ook doordat externe bureaucratie minder wrijving veroorzaakt dan interne en de stimulans van vrije markt transacties.
Doorlopende automatisering
Een doorlopende automatisering werpt het mechanisch denken waar organisaties op gebouwd zijn omver. Tegenwoordig is het niet de vraag óf je organisatie aan automatisering doet, maar of ze aan genoeg automatisering doen. Door te rekenen op automatisering kun je je werkprocessen wel met 50% versnellen. Ook zorgt dit voor meer flexibiliteit en bijvoorbeeld een betere risico analyse. Dit werpt het 200 jarig management idee van controle en voorspelbaarheid van de kaart.
Fundamentele sociale verschuivingen
De laatste en waarschijnlijk de belangrijkste verandering is waarschijnlijk de fundamentele sociale verschuiving. Gen Z heeft een heel ander beeld van hun carrière. Zo verwachten zij veel meer variatie en leiderschap mogelijkheden om meer sociale impact te hebben. Ook verwachten zij meer loopbaan flexibiliteit en willen ze niet gebonden zijn aan hun functie, maar aan hun ambities. Dit daagt werkgevers uit om hun werknemers van genoeg doorgroei en zelf-ontwikkelingsmogelijkheden te voorzien. Ook daagt het ze uit om deze arbeidskracht van de juiste technologie te voorzien die net zo schaalbaar en flexibel is, de cloud.
Heb je vragen of wil je meer weten? Neem dan contact met ons op óf plan direct een demo in voor een kijkje achter de schermen!