Zoeken

Adopteren kun je leren: De kracht van adoptie

Toegankelijkheidsweergave

Efficiënter werken met de adoptie tips van Like-IT Waarom zijn vele van ons bang voor het woord 'SaaS- oplossing', of daalt de interesse wanneer een dienst of product in een SaaS-model wordt aangeboden? Men beweert dat dit komt door het benauwende gevoel wat je ervaart wanneer je ergens aan vast zit. Dit gevoel wordt gestimuleerd door het woord SaaS. Maar, de afkeer tegen een lange termijn oplossing komt eigenlijk door iets heel anders. Dit komt voort uit de mogelijke problemen die het veranderproces met zich mee kan brengen. Of door de omvang van het project waardoor het moeilijk of onoverzichtelijk aanvoelt. Deze problemen zijn simpel op te lossen en zelfs te voorkomen door middel van goede adoptie. Dit is precies de reden waarom we het vandaag willen hebben over het belang van adoptie. Hoe pak jij bedrijfsveranderingen effectief aan? Je kunt ergens nieuwe software neerzetten, maar de essentie van adoptie is dat de gebruikers daar uiteindelijk ook mee aan de slag gaan. Het aanschaffen van nieuwe software is niet zo heel erg ingewikkeld, maar het veranderproces binnen een organisatie kan lastig zijn. Dit model van Elisabeth Kübler-Ross geeft leidinggevenden handvatten om het gesprek aan te gaan over emotionele reacties die door een organisatieverandering naar boven komen aangewakkerd. Veranderingen en weerstand Het is niet gek dat er weerstand ontstaat bij het doorvoeren van veranderingen met betrekking tot nieuwe software. Dit is iets wat wij vaker terug zien komen bij organisaties. Verandering heeft nu eenmaal wat tijd nodig, voordat het zijn plek verdiend heeft binnen de organisatie. Hoe lang een adoptietraject duurt, is volledig afhankelijk van de situatie. Adoptie is een onderdeel waar niet altijd evenveel aandacht aan wordt besteed, terwijl veel organisaties wel willen dat werknemers met de nieuwe software gaan werken. Je hebt tenslotte niet voor niets geld geïnvesteerd in en nieuwe software module. Verschil in adoptie Als je echt aan de slag wilt met adoptie, dan wil je uiteindelijk een bepaalde doelstelling van gebruikersacceptatie halen. De doelstelling hoeft niet per se te zijn dat 100% van de gebruikers met de nieuwe software gaat werken, maar dat het deel van de gebruikers die dat al doen tevreden is met de nieuwe software. Wanneer er nieuwe software aangeschaft wordt is dit namelijk niet altijd van toepassing voor de gehele bemanning van de organisatie. Bij de overgang naar een nieuw portaal verloopt die adoptie iets anders. Dit is vaker wel bedoeld voor een grotere groep van het personeel, al niet voor iedereen. Bij overstap naar een nieuw portaal sluit je de oude omgeving af en is de gebruiker genoodzaakt om gebruik te maken van de nieuwe omgeving. Bij het implementeren van deels nieuwe software, ter aanvulling op de bestaande dienstverlening, loop je het gevaar dat er helemaal geen gebruik van wordt gemaakt. Dan sluit de software wel aan op de beoogde plannen van de organisatie, maar dan wordt het intern niet opgenomen. Dit is zonde, omdat er nu niet volledig gebruik wordt gemaakt van de verbeterde omgeving en wordt er niet naar volledige potentie gehandeld. En wat dan nu? Tips & tools De beste manier is om het verloop van de adoptie zo natuurlijk mogelijk te laten verlopen. Gebruikers moeten zelf aan de slag gaan, maar mogen daarbij wel herinnerd worden aan de nieuwe veranderingen. Om personeel te stimuleren en te enthousiasmeren om toch mee te gaan in het zijn er een aantal algemene tips/tools:

  • Quick Reference Cards;

  • Workshop voor de ingebruikname van een nieuwe omgeving aan een aantal key-users, die als ambassadeurs kunnen fungeren;

  • Interne communicatie en enthousiasmering.

Een andere optie is een partij te zoeken die kan helpen met het ontwikkelen van een strategie voor jullie adoptie. Hierbij wordt gekeken naar die eerder genoemde doelstellingen en de beste manier om een verandertraject succesvol te laten verlopen. Bij Like-IT bieden we adoptie service om zo de overstap naar en de adoptie van DailyDrive vlekkeloos te laten verlopen. Tot slot. Je zult altijd rekening moeten houden met een bepaalde ‘opstartfase’ bij het implementeren van nieuwe software, voordat het door iedereen efficiënt gebruikt wordt. Zodra men de handige tips en voordelen kent van de nieuwe software dan helpt het enthousiasme vanzelf bij de verdere adoptie. Het verstrekken van de juiste informatie en mogelijke trainingen zijn dus van groot belang. Angst voor een SaaS-oplossing is zoals je hierboven hebt gelezen niet nodig, en is eenvoudig te verhelpen wanneer je investeert in de juiste adoptie. Like-IT helpt je graag verder met het effectief implementeren van nieuwe software en het begeleiden van een planmatig adoptie proces. Heb jij vragen over adoptie of onze software, laat het ons weten in comments of neem contact met ons op en mail naar info@like-it.nl


1 keer bekeken0 reacties

Recente blogposts

Alles weergeven

5 tips voor Microsoft 365 gebruikers: Monthly update

Toegankelijkheidsweergave Koud regenachtig weer, een verlengde avondklok. Oftewel geen enkel excuus voor jou om onze blog met maandelijkse updates NIET te lezen! Dus tijd voor een momentje voor jezelf

Zo maak jij online meetings efficiënter!

Toegankelijkheidsweergave Video call in en video call uit. Vergaderen, vergaderen en nog meer vergaderen. We doen niet anders. Ondanks dat het bijna dagelijkse routine is, klaagt meer dan 75% van ons

Niet te missen voordelen SharePoint bibliotheek

Toegankelijkheidsweergave Geef maar toe… jij bent stiekem wel eens tijdelijk een document “kwijt”. Je weer zeker dat je hem hebt opgeslagen, maar je weet alleen niet meer precies waar en onder welke t