Armana Cloud

armanalogo.png

Type Relatie

Freelance

Jaar

2021

Locatie

Nederland

Vandaag interviewen we Roy Drissen van Armana Cloud. Roy en Like-IT kennen elkaar al een tijd en dit zorgt voor veel diepgang in ons partnerschap.

Roy Drissen is is managing partner van Armana Cloud. Roy helpt organisaties bij ICT en bedrijfsproces vraagstukken. 

Zou je wat meer kunnen vertellen over wat je doet en je bedrijf?

“Ja tuurlijk, nou ik ben Roy Drissen van Armana Cloud en wij helpen organisaties de digitale transformatie, we zijn eigenlijk dus een management consultancy, ICT en coachingsbedrijf in 1. Dus feitelijk wat we doen is zowel kennis overdragen en mensen kunnen kennis bij ons inkopen maar we verkopen zelf geen oplossingen. Dus daar ligt ook een beetje de scheidslijn, we hebben geen partnerships met Microsoft of Google of wie dan ook. We worden betaald en ook ingehuurd voor zowel eindklanten als bedrijven zoals Like-IT, voor het trainen, adopteren van oplossingen en die zijn 90% allemaal Microsoft klant gebaseerd.”

Zou je wat van die oplossingen of diensten die je levert kunnen beschrijven?

“Er zijn eigenlijk twee tot drie aanleidingen waarom bedrijven contact met ons opzoeken. De eerste is vaak een adoptie vraagstuk, dus dan gaat het om trainingen en cursussen, denk bijvoorbeeld aan een training voor Microsoft Teams of Power Automate of wat dan ook. Het tweede stuk is een stuk begeleiding van die transitie en vaak zijn organisaties bezig met het hoe, maar niet met het wat en het waarom. Het wat en het waarom brengen wij ook naar boven en begeleiden niet alleen in techniek, maar vooral hoe ga je met de techniek om. We begeleiden organisaties in die transitie en hoever je daarin moet gaan. Het derde is vaak wat zijn meer structurele samenwerkingen die we hebben met bijvoorbeeld partners zoals Like-IT die een oplossing hebben, zoals in jullie geval de DailyDrive, en we willen graag dat je ons helpt bij het adopteren van die oplossing. Dat zijn ruwweg de drie smaken, even los van losse advies vraagstukken en projectjes.  ”

Wat ik daarin zie, en dat is volgens mij ook echt jouw kracht, is het gebruiken van user cases. Dit zien wij zelf vaak terug wanneer mensen een probleem hebben met hun data en met de DailyDrive willen werken en dat willen structureren. In de aanloopfase van zo een traject zien we vaak dat mensen onderzoek doen of het DailyDrive wel bij hun past, dat zij hier gebruik van maken in de praktijk. Kun je daar iets meer over vertellen. 

“Onze kracht ligt hem in het omzetten van ideeën en strategieën naar concrete daadkracht. Daar moet je altijd zoeken naar een communicatie middel om de techniek en de mensen bij elkaar te krijgen. Wij gebruiken daar user cases voor, waar je op een hele eenvoudige manier met grafische elementen en tekstuele elementen omschrijft wat nou precies die vraagstukken zijn en hoe het stukje functionaliteit daaraan bijdraagt. Het is dan aan de leidinggevende om daar vanuit de techniek een ideale mix te zoeken die mensen aanspreekt.”

Heb je twee concrete voorbeelden van een user case?

“Een user case is bijvoorbeeld een ticket systeem, laatst kwam ik bij een klant die aangaf dat zij behoefte hebben aan een ticket systeem om klantvragen goed te managen. Een aantal resellers zeiden zelfs dat dat niet kan in SharePoint. Ervaring leert dat vaak als men zegt dat het niet kan, het meestal wel kan. Wat we samen met een leidinggevende en een kerngebruiker hebben gedaan is op een A4tje omschrijven wat die functionaliteit precies is. Die contouren hebben uiteindelijk geresulteerd in een project. Een andere user case is de opzet van een kwaliteitssysteem, zoals de DailyDrive. SharePoint is natuurlijk uitermate geschikt als document management systeem, alleen is SharePoint tegelijkertijd ook hartstikke ingewikkeld. Je kunt het op diverse manieren invullen, dus daar is het aan ons de taak, samen met Like-IT en de klant om te kijken wat het gebruikers scenario precies is voor het actualiseren van kwaliteitsdocumenten. Deze zou dan ook jaarlijks nagekeken moeten worden of ze voldoen aan dat proces. Deze zetten we samen op en zo maken we dus hapklare brokken voor de strategie tastbaar en rollen we het uit. Dat zijn twee concrete voorbeelden.”

We hadden net natuurlijk een kort voorgesprek voor het interview, hoe zie jij de kennis bij de gemiddelde onderneming? Is dat een gevaar, hoe zie jij dat? Dan heb ik het over algemene ICT kennis van cloud tot apparatuur tot überhaupt hoe dingen werken.

“Ja dat is een goede vraag. Op zich is het kennis niveau erg divers, maar vaak zie je dat bij trainingen en cursussen de nadruk wordt gelegd op de techniek. Echter heeft het niet zoveel zin om alleen maar het techniek stuk uit te leggen als je de gedachte erachter niet kunt uitleggen, daar heb je toch vaak de organisatie zelf voor nodig. Wat we weten wat veranderd is, is dat we het vroeger functioneel heel eenvoudig hadden. We hadden 1 applicatie en dat was het wel, maar technisch was dat heel moeilijk in elkaar te zetten. Nu is het precies andersom, de techniek is velenmaler eenvoudiger geworden, met een paar klikken heb je een website en noem maar op, alleen het functionele gedeelte is velen malen complexer geworden waardoor we gedwongen worden om veel meer over die functionaliteit na te denken en eigenlijk zo ook over onze organisatie. Je ziet dat zowel de aanbiedende partij die de ICT maakt, als de vragende partij, de gebruikers, de organisaties, daar moeite mee hebben omdat zij nog in een soort overgangsfase zitten waar zij nog geneigd zijn om alles in hokjes te stoppen. Dus ja, wij denken dat dat een ICT probleem is en je dat aan de techniek moet overlaten. Wij zijn echt die brug tussen die business en die organisatie."

Wat verwacht je van de Microsoft cloud, dat is namelijk wel de business waar we voornamelijk inzitten? Waar gaat dat heen volgens jou.

"Je hebt eigenlijk drie grote spelers wereldwijd. We zitten in een IT markt, dus die moet je ook wereldwijd benaderen, zoals Amazon, Microsoft en Google. Ik verwacht dat Microsoft cloud een dominerende partij zal blijven en zeker in de Nederlandse markt verwacht ik dat ze op nummer 1 zullen blijven. In Nederland staat die toch echt wel op nummer 1 en ik denk ook dat ze qua technologie en de trainingsadoptiekant, steeds intelligenter zullen worden. Dus het pure leveren van handjes, zal steeds minder worden. Voor de dienstverlening betekent dit, dat het een niveau hoger zou moeten worden. Dit betekent dat ICT partijen, dus ook wij, veel meer moeten gaan nadenken over hoe we met die techniek omgaan."

De laatste vraag, hoe is ons partnership ontstaan? 

"Door een bier en een bitterbal. Ik begin van mezelf een soort les te trekken dat de partnerships die spontaan ontstaan, vaker slagen. De partnershippen die je plant, mislukken 9/10 keer." 

RECENSIE

'Ik ben dankbaar voor onze samenwerking en ik hoop dat we nog lang samen kunnen werken om zo de wereld wat technischer en vooral gebruiksvriendelijker te kunnen maken.'

Roy Drissen / Armana Cloud / Managing Partner

Benieuwd naar onze charity mogelijkheden? Neem dan vrijblijvend contact met ons op!