Kader Group

big_kader.png

Type relatie

Klant

Jaar

2018

Locatie

Zeist, Nederland

Kader Group verbetert de kwaliteit, veiligheid en duurzaamheid van organisaties, zodat een ieder goed kan zorgen voor mens, milieu en maatschappij. Dit doen ze met consultancy & interim diensten, digitale oplossingen en opleidingen op de gebieden kwaliteit, veiligheid & gezondheid, cyber security en milieu & duurzaamheid. 

André van Roekel is inmiddels al 13 jaar werkzaam bij Kader Group. Binnen kader is André specialist op het gebied van informatiemanagement en certificering. 

Wat is precies het primaire proces van Kader?

"Kader is 25 jaar begonnen met twee mensen die het idee hadden om bedrijven te helpen bij het voldoen aan bepaalde compliance verplichtingen. Dat kunnen verplichtingen vanuit de wetgeving of normeringen zijn. Er zijn in de jaren steeds meer normeringen bijgekomen en Kader is meegegroeid met deze veranderingen. Inmiddels heeft Kader haar expertise verdeeld in meerdere businessunits. Management & certificering, opleidingen en HSE-management. Het leuke is wel dat die drie businessunits nu allemaal even grootzijn binnen Kader.’’

Wat is dan jouw rol binnen deze business units?

‘’Eigenlijk werk ik voor de hele organisatie, dus ook voor alle drie de businessunits. Ik doe dat niet alleen, maar met nog drie collega’s. Dit zijn functioneel- en informatiebeheerders. Dit zorgt ervoor dat we in ieder geval alle vragen vanuit de organisatie of vanuit klanten kunnen beantwoorden. Dit kunnen kennisvragenzijn of bijvoorbeeld over de applicaties waar wij mee werken. Een van onze functioneel beheerders wordt nu opgeleid voor AFAS, speciaal voor onze interne processen. AFAS is voor ons wel echt het primaire systeem en dit gebruiken we echt van verkoop tot het boeken van uren. AFAS geeft aan ook goed te zijn als DMS-systeem en eerlijk gezegd heeft AFAS ook veel goeie en doordachte elementen, maar qua toegankelijkheid voor onze doelgroep/gebruikers is het naar mijnmening niet het beste systeem.’’

Waar liep Kader tegenaan en waar heeft Like-IT bij kunnen helpen?

'’Vanuit het begin was het heel normaal om met een map met documenten naar een klant te gaan om vervolgens de verkregen informatie op kantoor weer uit te werken. In de loop der jaren is die manier van werken erg veranderd. Uiteindelijk ging steeds meer contact via de mail en klanten wilden graag de documentatie graag op hun server zetten. Mail, USB-sticks en Dropbox werden toentertijd veel gebruikt. Juist omdat al die informatie voor ons zo belangrijk is wilden dat dit beter gefaciliteerd werd en dat het ook veiliger was. En daar zochten we in 2013/2014 een oplossing voor. In die zoektocht kwam SharePoint als optie voorbij en dat wekte wel interesse. Eerst zijn we begonnen meteen aantal partijen, waarvan we bij de een de licenties kochten en bij de ander de inrichting. Hier hebben we uiteindelijk wel moeten zoeken naar de juiste partijen/combinaties."

En hoe verloopt zo’n traject dan?

"We merkten wel dat juist de klanten die aanvankelijk zo enthousiast waren, dat daar soms wat weerstand ontstond. Dat warenveel IT-bedrijven en die zagen nog andere oplossingen en alternatieven die mooier of beter waren. Die afname van interesse zorgde er samen met een intern beheerissue voor dat dit vraagstuk even stil kwam te liggen. Dit was rond het einde van 2018 en de kosten van onze online omgeving bleven stijgen. Het lastige was alleen dat er ook klanten waren die er gebruik van maakten en voor wie het wel voldeed. Ondanks het feit dat er veel opties waren destijds, leek het allemaal niet optimaal te passen. Daarnaast hangen aan dit soort oplossingen vaak ook hoge prijskaartjes. Dit was wel echt een punt, waarop ik dacht hoe nu verder? Toen ben ik in gesprek geraakt met Like-IT. Toen nog een jong en nieuw bedrijf, maar ik was bekend met de ervaring die ze verzameld hadden. Het uitgangspunt was dan ook dat zij met Kader mee gingen denken om tot een oplossing te komen. Dit begon ook echt met een hele open brainstorm. Dit verliep eigenlijk zo prettig, dat we inmiddels gebruik maken van het product Daily Drive. De migratie heeft nog niet zo heel langgeleden plaatsgevonden, maar het biedt ons een fijne structuur en we kunnen eenvoudiger rechten toekennen. De kosten zijn voor ons omlaag gegaan en we maken nu gebruik van een beter product, dus dat is heel positief! ’" 

Merk je dan nog iets van onduidelijkheden of terughoudendheid bij klanten als het gaat om de Cloud?

‘’Bij de recente migratie hebben we persoonlijk contact opgenomen met onze klanten en daar is voornamelijk heel erg benadrukt vanuit Kader dat de overgang naar SharePoint Online voor de gebruiker veel toegankelijker wordt. En toch ook heel belangrijk dat we veel meer functionaliteiten konden bieden. In deze hele situatie is er geen enkele klant geweest die moeite had met die overgang.’’

 

Hoe ziet digitale samenwerking bij Kader er volgens jou over drie jaar uit?

’Daar kan ik op drie manieren antwoord opgeven. Ik kan de meest ideale en gewenste toekomst beschrijven, ik kan het vrij algemeen beschrijven aangezien drie jaar voor de digitale wereld best lang is of ik kan zelfs nog kritisch kijken naar hoe Kader erover drie jaar uitziet. Ik kies dan toch voor de eerste optie. Het lijkt mij heel gaaf als we tegen die tijd met AFAS en Daily Drive werken en dat het voor de gebruiker voelt als een systeem. De look and feel zal nog wel van elkaar afwijken, als het maar goed met elkaar communiceert. Daarnaast hoop ik dat adviseurs nog steeds gebruik maken van OneNote en Teams, ervan uitgaande dat dat nog steeds actueel is tegen die tijd. Een geïntegreerde oplossing, dat zou ik mooi vinden als we daar naartoe kunnen." 

RECENSIE

''Daily Drive biedt ons structuur en het eenvoudiger toekennen van rechten. De kosten zijn omlaag gegaan en we maken nu gebruik van een beter product, dus dat is heel positief!''.

André van Roekel / Kader Group / Manager IT

Benieuwd naar onze mogelijkheden? Neem dan vrijblijvend contact met ons op!