Waarom investeren in een sociaal intranet

Een sociaal intranet. Geen twijfel aan dat je hier nog niet van gehoord hebt. Na de populariteit van social media is de vertaalslag naar het intranet van organisaties gemaakt, waar laagdrempelige communicatie centraal staat. Wat is nou het voordeel van een sociaal intranet en waarom zou je hier in moeten investeren? Wij gaan het je uitleggen! 

Laten we beginnen bij het verschil tussen een traditioneel intranet en een sociaal intranet. Bij een traditioneel intranet staat hiërarchie en eenrichtingscommunicatie vaak centraal. De uitgezonden informatie is vaak van bovenaf naar de medewerkers. Vaak bestaat een traditioneel intranet uit standaard functionaliteiten en wordt deze beheerd door een of meerdere content beheerders. Een sociaal intranet daarin tegen is bedoeld om op een laagdrempelige manier informatie te delen met iedereen binnen de organisatie. Dit zorgt vaak voor veel meer interactie met de informatie die gedeeld wordt en is het ook nog eens toegankelijker voor iedereen. Er zijn nog een aantal voordelen van het gebruik van een sociaal intranet.  

Creëer engagement 

Voor velen organisaties is het nog een klus om werknemers beter te betrekken bij de informatie voorziening. Natuurlijk is er geen één oplossing die geïmplementeerd kan worden in elke organisatie. Echter kan het implementeren van een sociaal intranet zeker bijdragen aan de toename in de betrokkenheid van medewerkers aan diverse projecten en interne discussies. Zo kunnen er makkelijk meningen gedeeld worden en draagt iedereen een steentje bij aan deze informatie.  

Communicatie 

Een tweede uitdaging waar organisaties vaak mee te kampen hebben is het verbeteren van de interne communicatie lijnen. Vooral in de huidige situatie komt het vaak voor dat afdelingen snel geïsoleerd raken en niet buiten hun eigen bubbel om opereren. Een sociaal intranet biedt hier de oplossing door deze te doorbreken en communicatie barrières te minimaliseren. Voorbeelden van laagdrempelige communicatie is bijvoorbeeld het communiceren via Microsoft Teams of bijvoorbeeld de DailyApps zoals de Polls en de nieuwsberichten waar iedereen op kan reageren.  

Samenwerken 

De eerder genoemde voordelen hangen samen met het voordeel van samenwerking. Zodra er meer gecommuniceerd wordt binnen een organisatie en de engagement groeit, zal er meer als een hecht team samen gewerkt worden. Een van de meest opvallende voordelen is dan ook de verbetering in samenwerking. De medewerkers kunnen op gestructureerde wijzen samen werken aan projecten en makkelijker dagelijkse taken oppakken door bijvoorbeeld de task manager binnen DailyDrive.  

Samenbrengen van werkprocessen 

Een ander voordeel van een sociaal intranet is het samenbrengen van verschillende werkprocessen. Vaak zijn er nu verschillende software pakketten nodig voor de verschillende afdelingen. Dit kostenplaatje kan flink oplopen, wat natuurlijk hartstikke zonde is! Juist door het samenbrengen van deze afdelingen kun je dit succesvol managen en zorg je ervoor dat er één centraal systeem gebruikt wordt voor deze processen. Dit hoef je natuurlijk ook niet zelf te beheren, een software beheerder kan hier veel hulp bij bieden. Wil je hier vrijblijvend advies over? Maak dan kort kennis met een van onze adviseurs! 

Het gebruik van een sociaal intranet brengt veel voordelen met zich mee, denk hierbij aan het verbeteren van de interne communicatie, engagement verbetering, samenwerking en het samenbrengen van verschillende werkprocessen. Wil je meer weten over een sociaal intranet? Leer er meer over door een van onze adviseurs! 

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *