Communicatie is een fundamenteel deel van organisaties. Zonder een stabiele communicatiebasis kan het voor bedrijven erg lastig worden om de boel draaiende te houden en verbinding te vinden met elkaar, of om goed samen te blijven werken, zowel online als offline.
Het hele doel van communiceren is heel simpel, namelijk de ander van informatie voorzien, wie deze persoon dan ook mag zijn. Dit kunnen klanten zijn, medewerkers of managers, iedereen heeft baat bij een verbeterde interne communicatie. Een slechte informatievoorzieningsproces zorgt voor veel stres, onduidelijkheid en kan leiden tot grotere problemen. Hoe zorg je er dan voor dat dit goed geregeld is binnen jouw organisatie?
Rekening houden met verschillen in generaties
Als manager of eigenaar van een organisatie, heb je te maken met verschillende generaties binnen je werknemersbestand. Door hun verschillende normen en waarde hebben zij een hele andere kijk op de wereld en hebben dus ook verschillende communicatiebehoefte en is het daarom erg belangrijk om hier op de juiste manier mee om te kunnen gaan. De eerste stap hierin is het herkennen en erkennen van de generatie verschillen binnen de organisatie. Het moment dat je een goed besef hebt van deze verschillen en hoe zij het liefst informatie ontvangen én verwerken, creëer je voor elke groep een fijnere werkomgeving waar iedereen zich gehoord en begrepen voelt. Uiteindelijk zal dit natuurlijk ook effect hebben op de productiviteit en het effectief samenwerken in teams.
Laagdrempelige mogelijkheden bieden voor betrokkenheid
Werknemer betrokkenheid is hartstikke belangrijk voor een organisatie. Je wilt dat jouw bedrijf bestaat uit mensen die hart voor de zaak hebben en ook echt gaan voor de doelen van deze organisatie. Dit kun je bereiken door ervoor te zorgen dat de werknemers binnen je organisatie zich gehoord voelen. In de praktijk heb je hier binnen SharePoint een aantal mogelijkheden voor. Zo kun je vaak via je social intranet of DMS een poll houden. De poll is een laagdrempelige manier van opiniepeilingen houden en feedback ontvangen. Deze zijn ook anoniem waardoor de drempel om niet te stemmen ook verlaagt wordt.
Een tweede manier van engagement creëren is het opstellen van een nieuwsbericht in je overzicht. Dit zorgt ervoor dat informatie of belangrijk nieuws op een makkelijke manier gedeeld wordt met de rest van de organisatie. Ook zorgt dit voor verbinding binnen verschillende afdelingen en teams op de werkvloer en zorgt ervoor dat elke werknemer up-to-date is, op dezelfde golflengte zit en op de hoogte is van wat er in en met het bedrijf gebeurt. Wel zo fijn natuurlijk!
Overzicht behouden op informatiestromen
Nu informatie steeds meer digitaal wordt, kan het soms lastig worden om goed overzicht te houden op de verschillende informatiestromen binnen in je organisatie. Een cloud dienst als SharePoint, zorgt er natuurlijk voor dat informatie digitaal beschikbaar is, wat het makkelijker en toegankelijker maakt om toegang te hebben tot deze informatiebronnen. Een nadeel hiervan echter is dat door het gemak, het ook makkelijk wordt om het overzicht te verliezen over deze informatiestromen. Een manier om hier overzicht te houden is goed in kaart hebben wie toegang tot welke informatie heeft op basis van de SharePoint rechten.
Om te concluderen, motiveert goede communicatie medewerkers en kan een gebrek aan communicatie een bedrijf opbreken. Wanneer communicatie goed ingezet wordt, kan dit een bedrijf tot grote hoogten brengen aan de hand van verhoogde productiviteit.
Ben je benieuwd geworden naar hoe jij communicatie en digitaal samenwerken binnen jouw organisatie kunt verbeteren? Plan dan vrijblijvend een kennismaking in met één van onze consultants en laat je informeren over de mogelijkheden!